Het schip de MS Expedition

We hebben onze tocht langs de westkust van Afrika gedaan aan boord van het schip de MS Expedition van de Canadese reisorganisatie G Adventures. De MS Expedition is (zoals de naam al suggereert) geen CRUISESCHIP maar een EXPEDITIE-cruiseschip, wat inhoudt dat de cruises die ze bieden actief, avontuurlijk en volledig gericht zijn op de natuur en/of cultuur van de (vaak bijzondere) landen die je bezoekt. Dus geen bingo of 24-uurs buffet: de entertainment is het meerdere keer per dag aan land gaan of in rubberbootjes gaan verkennen, het jezelf onderdompelen in de landen die je bezoekt, en 's avonds of op zee-dagen lezingen over de natuur/cultuur/geschiedenis van de landen die je gaat zien...

Onze reis naar Spitsbergen in 2010 was ook met dit schip, en onze reis naar Antarctica in 2006 was met de MS Ushuaia, een vergelijkbaar expeditieschip.


Veiligheidsmaatregelen tegen piraten...

De piraten aan de oostkant van Afrika, bij SomaliŽ, zijn berucht. Maar aan de westkant van Afrika worden piraten ook steeds actiever, met name in het gebied rond Nigeria en bij de eilanden van Guinea-Bissau. Tot op heden richten deze West-Afrikaanse piraten zich alleen op vrachtschepen (en dan met name olie-tankers), maar aangezien ons passagiersschip toch ook wel dicht in de buurt komt werden voor de zekerheid allerlei maatregelen getroffen...

Er werd ons niet alles verteld natuurlijk, maar we hebben een aantal andere dingen zelf gezien of gemerkt. Dit zijn in ieder geval de maatregelen die we wisten of gezien hebben die voor deze reis getroffen waren:
- gewapend veiligheidsteam aan boord: 3 man met commando-achtergrond, om wacht te lopen
- scheermesjes-prikkeldraad langs het achtersteven van het schip
- brandslangen gemonteerd langs het achtersteven, naar buiten gericht
- 's avonds black-out: luiken en gordijnen dicht, buitenverlichting minimaal
- bewakingscamera's gericht op de twee buitendeuren op dek 3 bij de loopplank
- bewakingscamera's gericht op buitendeuren op dek 2 in de mudroom
- een verduisteringsgordijn rondom de verlichtte kaartentafel in de brug
- slot en cijfer-code beveiliging op de deuren van de brug (ondanks open brug beleid)
- spandoeken met "Hoogspanningsgevaar" e.d. langs de buitenkant van het schip

- en, dit weten we niet helemaal zeker, maar we vermoeden het vanwege een Nederlands vrachtschip dat door piraten overvallen werd en deze tactiek gebruikte: "dieptebommen" langs de zijkant van het schip - grote oliedrums waarschijnlijk gevuld met water of zand, die zo naar beneden kunnen rollen...


Plus, tijdens onze reis hoorde we van de kapitein en de beveiligingsman dat er aanvallen geweest waren op onze route, en is onze eigen route aangepast zodat we altijd minimaal 300 km bij de Nigeriaanse kust vandaan bleven (meestal voeren we tussen 5-10 km van de kust vandaan)...




Indeling van de verschillende niveaus

Dek 7: Uitkijk-dek

Dek 6: de brug + de sportzaal

Dek 5: de eetzaal

Dek 4: de lounge

Dek 3: duurdere hutten + loopbrug

Dek 2: onze hut + mudroom




Technische specificaties van de MS Expedition

Gebouwd : Helsingr Skibsvaerft, Denmark, 1972
1972-2008 : Deense auto/passagiersferry
Verbouwd : Helsingr Skibsvaerft, Denmark, 2009
2009-heden : Expeditieschip MS Expedition
IJsklasse : Swedish/Finnish 1B
Lengte : 105 meter
Breedte : 18,6 meter
maximale diepte : 4,7 meter
Bruto gewicht : 6334 GRT
Maximum snelheid : 17 knopen (31,5 km/uur)
Stabilisatoren : vinnen, type Brown/AEG
Passagiers : max. 140
Bemanning : 55



free counters