AUGUSTUS 2017: NAMIBIË, ZAMBIA, MALAWI

Ik ben vanochtend om 6 uur opgestaan om thuis te werken achter mijn laptop tot 9:45. Toen zijn Hans en ik naar het zwemmen gegaan, voor de laatste keer voor ons dit seizoen, en daarna hebben we lekker nog even koffiegedronken met diegene die er waren vandaag. Het was redelijk rustig, maar dat gaf niet want afgelopen woensdag, toen ik ’s ochtends thuis was, hebben we echt afscheid kunnen nemen voor het zwemseizoen, en had niet alleen ik zelfgebakken cake bij, maar iemand anders een gekochte cake. Vandaag was het gewoon lekker rustig gezellig.


We waren terug om 11:45 en toen heb ik nog tot 16:30 gewerkt. Ondertussen heeft Hans zijn haar gemillimeterd met de tondeuse en gedoucht, en tegen het einde van de dag toen ik alles gedaan had wat ik wilde en alleen nog mijn uren vol hoefde te maken heb ik alles ingepakt. Ondertussen belde onze vaste taxichauffeur dat hij een beetje moeilijk zat met zijn boekingen, en of het mogelijk zou zijn om ons een uurtje eerder op te halen misschien? Slik, 18:30 in plaats van 19:30 dus. Tja ok prima, als het moet, in principe zijn we op zich wel klaar. Hans heeft nog even gauw wat pasfoto’s gemaakt in de stad omdat we berichten gelezen hadden dat ze daar aan de grens van Malawi misschien om zouden vragen, en de middag vloog voorbij.


Om 16:30 sloot ik mijn laptop af terwijl mijn back-up nog middenin de zoveelste vraag vandaag was (ze heeft 2 weken weinig gedaan en minder opgeschreven, en voelt nu zeker opeens de druk), en ben ook onder de douche gestapt. Om 17:30 ging Hans om Chinees, lekker een loempia en tomatensoep. Om 18 uur waren we klaar met eten, en om 18:10 waren we met alles klaar en was het alleen nog wachten op de taxi, die om 18:35 kwam.


Het was een goede vlotte rit naar Schiphol, alleen we merkte allebei dat we doodop waren; dit was een hele drukke week geweest! We kwamen om 19:45 aan op een praktisch uitgestorven vertrekhal van Schiphol. We moesten onze bagage inleveren bij een geautomatiseerde bagagebalie, maar die was leeg en iedereen die er nog stond ging weg want hij ging sluiten. Een stewardess bleef nog eventjes staan tot wij uitgevogeld hadden hoe het werkte en gaf wat aanwijzingen voor zij ook verdween. De drie tassen (we mochten ieder twee stuks bagage meenemen, een luxe!) werden stuk voor stuk door de automaat ingeslikt met een angstaanjagend versnipperaar-geluid, nadat je zelf een uitgeprintte bagagelabel eraan gehangen had. Ook bij de beveiligingscontrole, wat toch al heel de zomer in het nieuws komt met horrorverhalen wat betreft de drukte, waren we de enigste passagiers, de beveiligingsbeambten hadden zelfs wel zin in een kletspraatje en waren zichtbaar relaxed. We kregen het advies ons nieuwe wat groter fototoestel uit zijn schoudertasje te halen zodat de bagage niet apart gecheckt hoefde te worden na het scannen. Goede tip, het werkte inderdaad, alleen jammer dat niemand iets over mijn wandelschoenen gezegd had, want die mochten alsnog op de band na mijn bodyscan. Ach ja… Ook bij de douane waren we de enigste, bizar! En dat terwijl het een extra drukke dag zou moeten zijn – maar het scheelt waarschijnlijk dat we er ’s avonds zijn en niet ’s ochtends.

Om 20:07 waren we overal klaar en in het transitgedeelte terecht gekomen. We slenterden op ons dooie gemak naar onze gate, langs delen van Schiphol die ons niet direct bekend leken – waarschijnlijk omdat het normaal gezien veel en veel drukker is! Onderweg zagen we een speciaal zitgedeelte (wist niet dat Schiphol die ook had, plekken waar je comfortabel kon zitten zonder een consumptie of iets dergelijks te hoeven nemen), alleen de harde houten trap waar een paar onhandige kussens op geplakt waren zodat je het als zitmeubel zou herkennen leek ons erg onpraktisch en oncomfortabel. Echt weer zo’n geval waar design voor gaat op gebruikersgemak.


Ook de gate was leeg, en ons vliegtuig was al aanwezig toen we om 20:15 bij onze gate stonden. We waren uren te vroeg dus hebben onszelf geïnstalleerd, geïnternet en geprobeerd een beetje te rusten. De bankjes waren alleen hard en oncomfortabel dus echt lekker zat je niet. We zijn gaar en moe en merken dat nu dat we “klaar” zijn, we zijn doodop. Deze gate was een soort sociale proeftuin om nieuwe concepten uit te testen, en we dachten te weten wat “ons” experiment was; veel informatie overal op schermen en borden met instructies en informatie over het boarden en de vlucht. Kijken of daardoor het boarden en de vlucht soepeler verloopt zeker!


We moesten bij het zien van de gewone, degelijk uitziende KLM-stewardessen denken aan de Aeroflot stewardessen die we in meigezien hadden toen we naar Rusland vlogen. Waar de meeste luchtvaartmaatschappijen in hun reclames aangeven dat de getoonde stewardessen geen echte stewardessen maar modellen zijn, heeft Aeroflot expliciet staan dat al de adembenemend mooie stewardessen in hun reclames écht zijn; en dat geloof je zo want je ziet ze in het echt op de grond en in het vliegveld ook lopen!


Het boarden om 22 uur was weer eens zonder stoelenschema – het valt ons op dat vliegtuigmaatschappijen dat losgelaten lijken te hebben en de kudde economy-stoelen maar gewoon en masse laat boarden. Wij vonden per stoelrij veel handiger. Het toestel was wat verouderd; er was geen elektronica aansluiting in de stoel, en het scherm en de bediening was nog van een van de eerste stoelmodellen zo te zien. Waardeloos. Ook de spelletjes en zo waren verouderd. Gelukkig hebben we powerpacks bij voor de stroom!


Iedereen was 13 minuten voor schema aan board (het sociaal experiment lijkt een succes te zijn…), er werd alleen nog gewacht op wat bagage voor we konden vertrekken. We stegen keurig op tijd om 22:45 op en al was het begin van de vlucht even een beetje bobbelig, de rest was gewoon goed en rustig. Rond middernacht kregen we de maaltijd; kip met satésaus, alleen het was geen satésaus maar eerder oestersaus of zo. Smaakte wel maar niet geweldig. Het toetje was daarentegen heerlijk! Hans heeft na het eten een slaappilletje genomen en ik heb nog even een film gekeken tot ik mijn ogen niet meer open kon houden – ik werd veel later wakker met de film helemaal tot het einde toe doorgespeeld!

free counters