Zondag 4 mei: onderweg Singapore

We kwamen vanochtend om 6 uur ’s ochtends plaatselijke tijd (12 uur zaterdagnacht Nederlandse tijd) aan op Changi vliegveld in Singapore. De vlucht was prima geweest, wel met wat turbulentie toen we over de Himalaya vlogen (bijna heel de vlucht was over land namelijk), en met spectaculaire onweersflitsen boven de Indonesische eilanden toen we in het donker in Singapore gingen landen. En wat ook heel erg leuk om te zien was, waren de vele vrachtboten die voor de haven van Singapore lagen, een zee vol lichtjes. We moesten er aan denken dat wij hier volgend jaar op onze wereldreis tussen zouden kunnen liggen! Je voelde bij het uitstappen gelijk de tropische warmte, het is hier zo vroeg op de dag al 27 graden; Singapore ligt dan ook redelijk dicht bij de evenaar.

We zouden in Singapore 14 uur doorbrengen op het vliegveld, omdat dat wel 700 euro scheelde ten opzichte van een snelle aansluiting. Maar we hadden ons daarop voorbereid en een dagkamer gehuurd bij het in transit hotel, tenslotte is 14 uur wel héél erg lang om op vliegveldstoelen rond te hangen, en 80 euro voor de kamer weegt niet op tegen 700 euro verdienen op de vlucht! Dat is de helft van de prijs die we voor de camper betalen… (we hebben flinke kortingen op de camperprijs gehad omdat we in het laagseizoen reizen, én van zuid naar noord, tegen de stroom in; we krijgen de camper dus 3 weken voor de prijs van 2). Maar niet alleen was het aantrekkelijk om een dutje in een echt bed te doen in het hotel, er was iets dat ons verblijf nog aangenamer zou maken: Changi heeft namelijk een speciale aanbieding dit jaar voor mensen die lid zijn van het Singapore Airlines airmiles programma, Krisflyer: als je Singapore als tussenstop hebt, kun je per persoon 40 Singapore dollars aan gratis vouchers ophalen, te besteden in bijna alle winkels en eetgelegenheden op het vliegveld en geldig tot maart 2015. Dat is voor ons tweeën dus 80 dollar oftewel bijna 50 euro! We hebben ons bij het boeken van deze vlucht dus gelijk aangemeld voor Krisflyer, en toen we in Singapore uit het vliegtuig stapte zijn we als eerste eens gaan opzoeken waar we onze gratis vouchers konden ophalen…

De balie waar de vouchers af te halen waren, was een beetje achteraf weggestopt en nauwelijks aangegeven, maar desondanks was het er behoorlijk druk; genoeg mensen die de aanbieding gespot hadden en het de moeite vonden om hun cadeautje te komen ophalen! We konden het eigenlijk niet echt goed geloven toen we onze 4 bonnen in handen hadden; zomaar 50 euro cadeau krijgen… Eigenlijk waren we doodop van de vlucht (we zijn pas halverwege, pfffff) maar onze kamer was pas vanaf 8 uur ’s ochtends gereserveerd. Toch zijn we op een gegeven moment maar richting het hotel gestrompeld, in de hoop dat we eerder terecht konden; en inderdaad, dat kon! We checkten iets voor half 8 in en konden daardoor de reservering vervroegen van 8-17 uur naar 7:30-16:30 uur. Yes, bedtijd!

De kamer was netjes; functioneel, met een grote klok op de muur (belangrijk hier!) en een nette badkamer. Wel zonder ramen maar dat is niet onlogisch en ook helemaal niet erg aangezien we toch overdag wilden slapen. We zijn gelijk in bed gedoken maar hebben voor de zekerheid wel allebei onze wekkers gezet, nadat we drie keer gecontroleerd hadden of we wel de juiste tijd hadden… en tegen 7:40 lagen we allebei al diep te pitten. Het was echt een lekkere matras en de airconditioning stond hoog dus ik kroop lekker onder het dekbed en Hans heeft genoten van de koelte. We hadden de wekkers op 14 uur gezet, maar dat werd al gauw aangepast naar 15 uur! Toen was het wel tijd om (met enige moeite) op te staan, lekker lang en heet te douchen, weer aan te kleden met schoon ondergoed enz, en als laatste nog even een beetje zappen en een kopje thee om wakker te worden… Maar toen voelde we ons wel weer een beetje bijgekomen.

Om 16:30 zijn we uitgecheckt en besloten we eens bij een kleine foodcourt te kijken of we een van onze bonnen konden slijten voor een lunchachtige maaltijd, aangezien het al weer een tijd geleden was dat we gegeten hadden (ik denk rond 3 uur vannacht Singaporese tijd) en omdat we waarschijnlijk vanavond pas rond een uur of 22 iets te eten zouden krijgen. We hebben uiteindelijk voor 19,50 dollar (flauw, we kregen geen geld terug van de 20-dollar bon) drie bakjes met verschillende gebakken noodlegerechten kunnen kopen en twee dumplings, wat nog een behoorlijk grote maaltijd was voor ons tweetjes! En we konden er maar niet over uit dat deze maaltijd volledig gratis was geweest, en dat we zelfs nog 3 zulke bonnen overhadden…

Vol van de noodles hebben we op ons gemak gewandeld door het enorme transitgebied richting onze volgende gate; die was in dezelfde terminal waardoor we vandaag heerlijk rustig aan konden doen omdat we niet nog door extra beveiligingscontroles of douanes hoefden. We hebben ons onderweg wel verbaasd over de vele voorzieningen van Changi Vliegveld; ik denk dat het zeker het best voorziene en meest klantvriendelijke vliegveld is waar we ooit geweest zijn. Om te beginnen natuurlijk de gratis vouchers, waarmee je per persoon 25 euro krijgt om uit te geven aan wat je wilt op het vliegveld. Maar daarnaast is het een vriendelijk vliegveld dat haast gezellig ontworpen is, met veel hoekjes waar je je een beetje kunt terugtrekken en rusten, naast de luxueuzere vloeren bij de winkels ook veel bonte vloerbekleding voor een wat zachter gevoel (met name bij de gates), en SCHOON! Want de vloerbedekking bij de gates, en de rest van het vliegveld, werd duidelijk goed schoon gehouden.

En je vond overal drinkwaterfonteintjes, electronica-oplaadpalen, gratis internetcomputers, wifi-zones, zelfs wifi-zones voor de laptop (geen mobiel nummer nodig om te registreren), plus bij de gates staan vriendelijke borden die uitleggen dat je je flesjes weliswaar leeg moet maken voor de security check, maar dat je ze daarna in de veilige zone kunt hervullen. Plus daar staan ook nog eens extra automaten mocht je nog iets lekkers willen halen. Nou, natuurlijk zul je er in het winkelgedeelte alle luxemerken vinden die blijkbaar op een vliegveld thuishoren, maar dus ook foodcourts zoals die van ons waar je voor 3 euro al een hele aardige hap kunt kopen… en je vindt overal karretjes tot je beschikking; niet alleen voor handbagage, maar ook voor kinderen en voor invaliden.

Maar het mooiste vonden we toch wel de verschillende kinderspeeltuintjes, de slaaphoekjes, de gratis (!!) massagestoelen die echt overal stonden, en de vele en vele luie, comfortabele stoelen en banken die je overal kon vinden. Ze lijken goed te snappen in Changi dat vliegen vooral uit wachten bestaat, en dat 95% van de mensen dat liefst niet op een plastic stuitjesbrekend kuipstoeltje wilt doen of noodgedwongen zijn ergens een peperdure consumptie te nemen om maar even rustig te kunnen zitten… Er waren zelfs tv-hoekjes, met luie stoelen, waarbij er via een speaker in de stoel zelf het geluid ging afspelen zodra je ging zitten. En mocht je zoals wij een lange overstap hebben gehad (en naast het slapen nog wat tijd overhouden) dan had je zelfs mee kunnen gaan met een gratis stadstour van Singapore! Wat ons betreft krijgt Changi dus een flinke pluim voor klantvriendelijkheid en comfort!

Het was bij de gate nog even een beetje wachten, maar we gingen min of meer op tijd aan boord. Alleen we vertrokken uiteindelijk ongeveer drie kwartier later, omdat er blijkbaar iemand op het allerlaatste nippertje van boord moest, maar wel met haar bagage natuurlijk, en die moest onderuit het vliegveld opgegraven worden, die lag duidelijk niet voor het grijpen. Uiteindelijk vlogen we dus rond 20:30 in plaats van 19:45. De bediening aan boord van deze vlucht was wat rommeliger, zo duurde het eeuwig voordat we eindelijk de avondmaaltijd kregen, en moesten we speciaal vragen om het toetje (een ijshoorntje) anders hadden we die niet eens gehad. Maar het eten was weer lekker dus we hadden niets te klagen. Deze vlucht zou zo’n 9 uur duren, en we voelde ons wel moe van de vorige vlucht, maar niet brak gelukkig! De vlucht zelf was echter wel heel zwaar, ik heb vanaf het moment dat we boven Australië vlogen, ongeveer halverwege, geen oog meer dichtgedaan, en Hans had een sterke slaappil ingenomen maar het duurde wel een uur voordat die eindelijk begon te werken en hij rustig werd. Pfffff je hebt weleens van die vluchten!