26 maart 2007: Damascus - Bosra - Grens Jordanië - Amman

Vandaag mochten we uitslapen want we vertrokken pas om 8.45 uur. We worden altijd anderhalf uur van te voren gewekt, maar Jooske en ik blijven dan nog een half uurtje doezelen en springen dan in de kleren. Ruim op tijd om uitgebreid te ontbijten en even rond te hangen voor vertrek.

Vandaag gingen we terug naar Amman, Jordanië maar eerst reden we in ongeveer anderhalf uur van Damascus naar Bosra (niet te verwarren met het in Irak gelegen Basra). Deze stad uit de 7e eeuw na christus bestaat uit huizen, kerken e.d. gebouwd van basalt. Basalt is een vulkanisch gesteente en zwart van kleur wat een erg mooi effect geeft als je door de straten loopt. Het leuke van dit plaatsje was dat in het oude gedeelte sommige huisjes ook nog bewoond waren. Dat is eens een leuke afwisseling t.o.v. al die oude ruines en onbewoonde steden. We hebben er heerlijk gewandeld en daarna zijn Jooske en ik het ‘moderne’ stadje ingelopen om bij een bakker van die heerlijke broodjes met kruiden te kopen. Blikje drinken erbij en we hadden voor 40 eurocent weer gelunched. Per persoon wel te verstaan.

Terug in de bus zette we koers naar de grens. Daar waren we rond twee uur en de formaliteiten aan de Syrische grens waren snel afgerond. Dus konden we door naar de Jordaanse grens. Maar eerst namen we afscheid van onze gids, die het laatste deel van de rit gebruikt had om een politiek praatje te houden waarin Syrië natuurlijk geweldig was en de rest van de wereld de grote boze wolf met de U.S.A. voorop. Een ding was hij echter duidelijk in en geloofden we hem ook. Hij en de meerderheid van de Syriërs zien moslimextremisten net zo graag als wij ze zien. Nou eerlijk gezegd geloof ik dat zij er nog een grotere hekel aan hebben.

De Jordaanse grens ging een stuk minder vlot dan de eerste keer maar was wel erg leuk. Om te beginnen het normale stempelen van de paspoorten, maar toen we bij de volgende controlepost kwamen moesten de vrouwen uit de bus om gefouilleerd te worden. Hilariteit alom natuurlijk. Voor ze terug waren moesten wij mannen met de koffers door een scanapparaat. De vrouwen waren al snel terug want er was maar een vrouwelijke douanebeambte en die vond tien vrouwen toch net iets te veel van het goede plus we reisden als groep en waren Europeanen dus het zou wel goed zijn. Eenmaal klaar moesten we wachten op onze nieuwe Jordaanse gids met de paspoorten. Inmiddels was ons duidelijk dat er een grote controle aan de gang was compleet met een mobiel scanapparaat op een vrachtauto. Andere auto’s werden vrijwel compleet uit elkaar gehaald, het was een drukte van belang en voor ons wel leuk om te zien natuurlijk. Op een gegeven moment kwamen er twee Jordaanse douanebeambten naar ons toe om een praatje te maken. Een sprak goed en de andere redelijk Engels het was lachen maar ook serieus en open praten over de controle, Nederland e.d. Ze vonden het leuk om met ons op de foto te gaan en ik was natuurlijk weer een Lucky man toen ze in de gaten kregen dat Jooske my wife was. En dat ben ik ook!

Eindelijk kwam de gids met de paspoorten en konden we verder. Het had ons twee uur gekost maar niemand die dat vervelend had gevonden. Na een uur en een kwartier waren we in het ons bekende hotel in Amman. We hebben weer lekker gegeten en gaan zo slapen.

Wat ik nog wel even kwijt moet, gisteren was ik negatief over de mentaliteit van de Arabieren maar ik moet ook zeggen dat hun gastvrijheid ongeëvenaard is. Mensen heten je spontaan welkom in hun land en bieden je koffie aan. Vandaag had een van de vrouwen met een Syrische staan praten en toen ze haar even later weer zag kwam ze (die Syrische dus) naar haar toe en zei dat zij en haar man in het restaurant zaten te eten en ze nodigde haar en haar man uit om met hen de maaltijd te gebruiken. Kom daar maar eens om in Nederland. Helaas moest ze weigeren want vertrok de bus op dat moment.

Misschien ook wel leuk om te vermelden wat er hier zoal op de tv komt. Behalve zenders als NBC, CNN, Aljazeera, BBC heb je natuurlijk Koeweit, Bahrein en allerlei andere zenders van buurlanden. Veel actualiteiten en nieuws maar ook zenders met programma’s waarvan wij denken dat het religieus getint is. Maar Oprah, Dr. Phil, mijn vrouw, jouw vrouw en allerlei andere Amerikaanse series, zoals Friends, compleet met Arabisch onderschrift schijnen ook hier erg populair te zijn.

Morgen gaan we nog twee sites bezoeken en woensdag is het weer Home sweet Home.