14 juni 2007: Hfn Skaftafell (excursie Jkulsrln), 161 km

Vandaag reden we van Hofn naar Skaftafell, dat gelegen is in het nationaal park van Skaftafelljokull, een van de (vele) gletsjertongen van de Vatnajokull. De hele Vatnajokull, dus bijna alle 8300 vierkante kilometer, is nationaal park en we hebben er vandaag 161 kilometer langs gereden maar er komt nog geen echt eind aan. Pas tijdens de volgende rit zullen we er echt voorbij rijden het is echt wel imposant zon immense gletsjer vlak bij je, een ijsmassa ongeveer zo groot als half Nederland!

Overal op het land zie je de sporen van het ijs want deze gletsjer was vroeger groter; de puinhellingen langs de meeste bergen bestaan uit kleine puntige stukjes steen en tijdens onze gletsjertocht gisteren hebben we zelf gezien hoe dit gespleten rotsen zijn. Want tijdens de fotostops op de gletsjer zag je overal haarscheurtjes in de rotsen en rotsblokken, en als je tegen zon rotsblok schopte viel hij vaak in honderd stukjes uit elkaar door het constant bevriezen en dooien worden deze bergen in de loop der duizenden jaren gewoon tot puin gebroken!

Vanochtend zijn we op ons gemak opgestaan en om 10 uur vertrokken. Na de tank weer volgetankt te hebben gingen we zon 15 kilometer terug op de route waar er volgens de reisleider op de rotsen aan de kust bij een oud radarstation zeehonden zouden zijn. De laatste paar kilometer hiervan was op een onverharde weg over een winderige zandvlakte van duinen van zwart vulkanisch zand. Eenmaal bij de rotsen gekomen zagen we een heuse touringcar staan vol Italianen die op de rotsen stonden te kijken, dus we hadden al zoiets van, de zeehonden liggen er praktisch aan hun voetener waren best wel veel zeehonden maar deze lagen in de luwte van rotsen op zon 50 meter afstand van ons, dus meer als lichte vormen op de zwarte rotsen zagen we niet. Dat was toch een beetje jammer, maar ik denk dat wij een beetje te verwend zijn geweest want we kunnen nu ook weer niet zeggen dat we geen zeehonden hebben gezien! Toch was het een mooi plekje en met een prachtig uitzicht op de bergen waar de Vatnajokull in ligt en overheen stroomt.

Vandaag stond er weer een excursie op het programma, een boottochtje op een gletsjerlagune vol ijsbergen en blokken, Jkulsrln, in een amfibievoertuig. Dit was een hartstikke leuk tochtje, vooral de nogal rare ervaring van het rijden naar het water en dan gewoon doorrijden was leuk! Eenmaal in het water kwamen we langs allerlei ijsblokken en zowel Hans en ik hebben er echt van genoten maar het is na Antarctica toch niet zo bijzonder voor ons als het voor anderen was. Het was meer een soort bevestiging van hoe mooi het kan zijn. Wel erg leuk was dat deze baai vol zat met zeehonden en we hebben na de bootrit langs de kant nog uitgebreid gekeken hoe de zeehonden rondzwommen, doken en weer bovenkwamenook mooi om te zien was hoe toen het getij opkwam de ijsblokken die op de stroom van de gletsjerrivier langzaam naar zee aan het gaan waren opeens met redelijk hoge vaart weer terug gingen de baai in, wat tot gevolg had dat er overal draaikolkjes ontstonden en de baai het ene moment helemaal vol met ijs lag en 10 minuten later grotendeels leeg!

De camping waar we nu op zitten in Skaftafell is nogal basic; geen stroom en geen douches, en geen warm water bij de toiletten. Dus we zijn vandaag creatief geweest met stroom; er was bij de toiletten een stopcontact dus ik heb alle fotos gewoon in het toilet op de laptop gezet, en tijdens het afwassen hebben we een beetje water opgewarmd in de waterkoker om het ijzige water hier iets minder ijzig te maken. Volgens mij komt het kraanwater zo uit de gletsjer want als ik een flesje vul is het even koud als wat al een dag in de koelkast staat! Het veldje ligt tussen twee gletsjertongen in wat wel erg mooi is om te zien. Vanavond gaan we in de camper douchen en eerst nog een kopje koffie met roze koek nemen om te vieren dat Hans zijn zoon vandaag geslaagd is voor zijn havo met alleen maar zevens en achten!