Vrijdag 3 april: Fort William - Broadford; 333 km gereden

Vandaag hebben we een prachtige rit gemaakt, en voor het eerst deze vakantie echt het gevoel dat we in het Schotland zitten dat we dachten en hoopte te zullen zien... Hoge, ruige bergen, heldere diepe lochs, stroompjes en watervalletjes, mooie kliffen en zeegezichten, het gevoel aan het einde van de wereld gekomen te zijn, en met name rustige wegen! Het was heerlijk weer, stralende zon en warm genoeg om zonder jas buiten te zijn, en dus hebben we lekker met de muziek (soms keihard) aan door het mooie landschap gereden.


Het plan was om tot aan de brug naar Skye te rijden, of hoogstens tot aan Dunvegan of Uig op Skye zelf te rijden. Uiteindelijk zijn we het hele eiland rondgereden en zijn in Broadford, op Skye en een tiental kilometer van de brug vandaan, neergestreken voor de nacht in een authentieke B&B; een gedeelde badkamer op de eerste verdieping en verder iedere kamer tot slaapkamer omgebouwd... Maar wel voor een goede prijs, een nette kamer, en wel met uitzicht op zee!


De rit zelf was prachtig; we zijn vanuit Fort William de meest directe route (er zijn er niet zo veel) naar de Kyle of Lochalsh gereden, het begin van de brug naar Skye. We besloten daarbij Loch Ness, de Caledonian Canal, Urquhart Castle en het natuurpark in die regio over te slaan en voor de terugweg vanuit het noorden te bewaren... Maar dit was onverwacht al een heerlijk rustige rit, en heel mooi landschap dus genieten. Een paar kilometer buiten Fort William kwamen we bij een oorlogsmonument voor de commando’s die hier in Schotland getraind hadden gedurende de 2e WO, en vooral indrukwekkend was een “Remembrance Circle” (cirkel van herinnering) vlakbij waar soldaten die tijdens oorlogen vanaf de tweede wereld oorlog tot nu toe gevallen zijn (er waren behoorlijk wat referenties naar Irak en Afghanistan) of naderhand een natuurlijke dood gestorven zijn herinnerd worden door foto’s, kruizen, bloemen, geplastificeerde gedichten en brieven, de papieren of stoffen papavers die in Engeland als symbool voor de wereldoorlogen gebruikt worden, en zelfs schelpenzand. Wij vermoeden uit Normandie! Het was behoorlijk indrukwekkend en we hebben hier een tijdje staan kijken.

We waren zo vlot doorgereden dat we nog voor 11 uur bij de brug aankwamen, dus we besloten te kijken hoe ver we op Skye konden komen... Ook op Skye was de rit prachtig, met ruige kliffen en hoge bergen en fantastische landschappen; we hebben er van genoten! Met een warm lentezonnetje, een strakblauwe lucht, en lekkere muziek aan vlogen we over de rustige wegen met regelmatige foto-stops. Tegen de tijd dat we in Dunvegan waren was het nog veels te vroeg om te stoppen, en toen we in Uig aankwamen was ik een beetje onaangenaam verrast – totaal niet zoals ik me dacht te herinneren! Ik merk sowieso dat ik eigenlijk niets of niet goed meer herinner. Het was dan ook wel 12-13 jaar geleden dat ik hier was, en nu reis ik zelf en niet alleen op de achterbank mee... maar toch een beetje een vreemde ervaring. Na Uig zijn we nog een lus gereden van het eiland, en dit was het mooiste van heel onze rit tot nu toe wat mij betreft; prachtige kliffen en zelfs een behoorlijke waterval die zo over de klif de blauwe, heldere zee instort... een heerlijke rit!

Uiteindelijk zijn we in Broadford gaan zoeken naar een goedkope B&B, en na 2 kandidaten bezocht te hebben en bij de VVV even nagevraagd te hebben en een folder meegekregen te hebben met accommodatie zijn we bij de tweede “Seaview B&B” van de vakantie neergestreken. En vanavond hebben we in een pub/restaurant een eindje verderop echt heerlijk gegeten, voor minder dan 50 euro voor ons tweeën... Zo lekker dat de verleiding aanwezig is om hier nog een nacht te blijven om daar nog een keer te kunnen eten! Maar dat doen we natuurlijk niet...

free counters