“Zu den grossen Wassern”

36 dagen van kust naar kust door Zuid-Amerika

Dag 8: Vrijdag 20 augustus: Foz do Iguaçu (Argentijnse watervallen, boottochtje)

Vandaag hebben we echt een fantastische dag gehad: we zijn weer een grens overgegaan, dit keer naar de Argentijnse kant van Foz do Iguaçu, en de watervallen vanuit deze kant zijn adembenemend, onbeschrijfelijk en bijna onwerkelijk mooi... Je kunt veel dichterbij de watervallen komen en het is alsof je opeens in een sprookjesland bent, het is ongelofelijk. Deze watervallen moet toch echt wel op nummer 1,2 en 3 staan van mooiste watervallen ter wereld!

We zijn ’s-ochtends vroeg vertrokken, om zeven uur reden we bij het hotel weg zodat we ruim op tijd zouden zijn om een hele dag in het nationale park door te kunnen brengen, zelfs als de grensformaliteiten veel tijd zouden kosten. Het viel in de praktijk gelukkig enorm mee – de Braziliaanse grens hebben we niet eens gemerkt, alleen bij de Argentijnse grens moesten we even bij het kantoor naar binnen stappen om een stempel te halen in ons paspoort. Het ging allemaal zo vlot dat we zelfs tien minuten voor de poort moesten blijven staan van het Argentijnse nationale park omdat die nog dicht was! Het voordeel daarvan was dat we een volledig leeg park instapte en de eerste paar uurtjes bijna totale rust hadden...

Klik op de foto's om ze uit te vergroten

De Argentijnse kant is, net als de Braziliaanse kant, enorm en uitgestrekt. Ze hebben in Argentinië zelfs een treintje aangelegd om van de ene kant naar de andere kant te reizen. In het begin van het park waren natuurlijk alle kraampjes, winkels en andere mogelijkheden om geld uit te geven… In Argentinië zijn ze gek op maté, een soort kruidendrankje dat je het liefst warm (maar koud kan ook) uit een kalebas lurkt met een speciaal rietje... Het is de nationale drank, en we waren verbaasd om te zien hoe serieus men het neemt – bijna iedereen loopt wel met een thermos te zeulen om altijd maar een voorraadje maté te hebben, en er zijn zelfs speciale fonteintjes met heet water zodat je altijd kunt bijvullen! Ongelofelijk... En er zijn hier bij de souvenirwinkels meerdere maté winkels die honderden verschillende soorten maté verkopen! Een van de gidsen van Bhejane waar we mee in Zuidelijk Afrika rondtrekken, Douwe, is ook gek op maté (hij heeft een tijdlang in Argentinië gewerkt) en kan er erg moeilijk aankomen dus we willen wel wat voor hem meenemen – maar dan kopen we het wel gewoon in de winkel en niet in zo’n toeristische topattractie! Al gauw lieten we gelukkig de stalletjes achter ons en kwamen we in het bos: waar we bijna gelijk een reuzenhamster zagen... Zo groot als een stevige kat, en inderdaad bijna precies een hamster – wel iets indrukwekkender natuurlijk! Hij bleef een tijdje op het pad zitten poseren zodat we hem goed hebben kunnen bekijken, leuk!

We zijn eerst naar de “upper trail” gegaan, en wisten wel dat we vandaag dichterbij het water zelf zouden kunnen komen maar dachten dat niets meer kon tippen aan de grandioze vergezichten van gisteren... Nou dat kon het wel! Het begin van de lower trail zag er niet erg spannend uit: een kronkelende loopbrug door een beetje moerassig bossen, stroompjes en bush... maar al gauw liepen we over een aantal van de kleinere watervallen zodat je aan de ene kant een rustig stroompje had en aan de andere kant het water zo een metershoge klif afliep. Een prachtig gezicht natuurlijk maar heel de omgeving gaf het een magische sfeer. Want je liep over watervallen, keek tegen watervallen aan en het was een getrapt waterlandschap met overal plateaus, overal rotsen, overal in en om het water planten en overal watervallen, en overal parkieten die de watervallen zelf invlogen (daar hebben ze hun nesten) en gieren die rustig boven de watervallen zelf vlogen. Wij stonden zelf op het niveau dat we één trap omhoog konden kijken en twee tot drie trappen omlaag, zodat we zelf ook omringd waren door het waterlandschap. Onbeschrijfelijk en ongelofelijk onwerkelijk mooi... Echt een fantasielandschap!

Klik op de foto's om ze uit te vergroten.
Enkele foto's zijn een samenvoeging van meerderen, om je een idee van de schaal en sfeer van het landschap te geven...

We waren er helemaal door overdonderd en konden er niet weggaan het was zo prachtig! Overal waar je keek was wel iets anders, iets moois en iets uniek. Het was nog maar amper half tien toen we klaar waren en terug bij het begin van het pad, en we hadden al het gevoel dat we naar huis konden en een schitterende dag gehad hadden! Maar er kwam nog meer moois, we wilde namelijk een boottochtje tot ónder de waterval doen!... Eerst wandelden we nog een eind door het park en toen naar beneden, naar de "lower trail". Die leidde ons weer langs allerlei mooie watervallen waaronder eentje die als een bandzaag een snee van zo’n 15 meter lang vertikaal door de rots had gesneden (zie de grote samengevoegde foto hieronder!), om uiteindelijk bij de pier van de boten te komen. Dat waren grote rubberboten waar zeker zo’n 20 man in kon, met een zware motor (twee grote buitenboordmotoren) en een cameraman...

Klik op de kleinere foto's om ze uit te vergroten. De grote foto links is een samenvoeging van meerdere foto's - deze waterval was te lang om op één foto te krijgen!

Hans en ik waren voorbereid en hadden onze zwemkleding aan en daaroverheen lichte kleding die snel zou drogen, en deden onze zware wandelschoenen inruilen voor flipflops en waterschoentjes… We kregen een zwemvest om en moesten toen opschieten want de boot vertrok! Van heel de groep van 10 man en 2 begeleiders ging er maar een ander iemand mee met ons de boot in… jammer want het is maar water en zo’n avontuur maak je niet vaak mee! We hadden de vorige dag vanuit de Braziliaanse kant al gezien hoe het ging en verheugden ons er enorm op... Eerst voeren we beide inhammen in om foto’s te maken, toen moesten de fototoestellen waterdicht opgeborgen worden (die van ons niet natuurlijk, lang leve de waterdichte digitale camera’s!) en toen gingen we met grote snelheid en stoere bochten de watervallen in! We schampte in werkelijkheid nog amper de rand van het water maar het voelde steeds alsof je er vol in ging: waarschijnlijk als we inderdaad vol in de grote waterval waren gedoken was de boot door de kracht van het water de bodem ingeboord... Hoe dan ook was het een fantastische ervaring en je kreeg echt een gevoel van de kracht waar mee dat water naar beneden raast! Als de kaartjesverkoper aan de waterkant had gestaan in plaats van bovenaan het steile pad dan waren we zó nog een keer gegaan!

Klik op de foto's om ze uit te vergroten of op de filmpjes om ze af te spelen. Lang leve de waterdichte camera!

Terug aan wal hebben we ons een beetje afgedroogd en het was lekker en vooral heet weer dus we vonden het niet nodig om de meegenomen reserveshirts aan te doen. We zijn gewoon in onze natte kleren verder gaan genieten van al de vele, vele watervallen. We hebben samen en apart al veel watervallen gezien maar zoiets als dit hebben we nog nooit meegemaakt, deze watervallen zie je niet alleen je ondergaat ze. Letterlijk en figuurlijk... we hebben op het gras tussen een oude hotelruïne en het nieuwe (lelijke) hotel gepicknickt: we hadden ’s-ochtends in het hotel bij het ontbijt een lunchpakketje gemaakt. Lekker en mooi om zo daar te zitten alleen we werden opgegeten door kleine zwarte steekvliegjes! Ze gaan op je lichaam zitten, bijten zonder dat je het voelt en laten een wondje met een klein bloeddruppeltje achter dat binnen twee dagen een jeukende bult is – en niet eentje, maar wel 20! Ik had er al gauw zo’n 14 bulten te pakken, bah! Daarna gingen we door naar het bovenste gedeelte van de watervallen. Hiervoor moesten we het treintje nemen, met als eindhalte "Garganta del Diablo". Dat betekent zoiets als de duivelskeel en daar hadden we aan de Braziliaanse kant ook aan de onderkant bij gestaan dus dat zou weinig kunnen verrassen – je loopt gewoon een beetje over de loopbruggen bovenaan de waterval en kijkt naar beneden – dachten we...

Klik op de foto's om ze uit te vergroten

We moesten inderdaad een heel eind, wel een halve kilometer, over loopbruggen door een soort mangrovejungle, rivieren en mangroves lopen… In de verte hoorde we bulderend geraas en pas op het allerlaatst toen we vlakbij waren zagen we waar dat van kwam. Het hele vlakke uitgestrekte en rustige waterlandschap waar we overheen liepen liep in een enorm hoefijzer als door de gootsteen leeg, met enorm geraas, stoom, spray en een onvoorstelbare kracht! Het was echt onbeschrijfelijk indrukwekkend, we stonden nu bovenaan de bovenste waterval en dit was echt de allergrootste, aller-machtigste en misschien wel aller-indrukwekkendste van allemaal! Ongelofelijk... We waren helemaal ondersteboven ervan en konden niet weglopen, het was zo fascinerend en indrukwekkend!

Klik op de foto's om ze uit te vergroten en op het filmpje om een idee van de bulderende kracht van het water te krijgen!

Terug bij het treintje liepen weer neusberen langs het spoor, op zoek naar eten – soms gingen ze zelfs tegen de open coupes opstaan zoekend naar eten! En toen we bij het “station” liepen zagen we een vrouw die min of meer aangevallen werd door de beestjes, wel 20 stuks die haar omringde en tegen haar opstonden en zelfs in haar kleren klommen totdat ze het zakje met cakes/koekjes dat ze vasthield losliet en ze er mee vandoor gingen. Ze was ze aan het voeren geweest waardoor ze natuurlijk door het dolle heen geraakt waren en alles wilde hebben! Bij een cafetje zagen we zo’n neusbeertje doelbewust op de tafel van een stelletje klimmen en op hun eten aflopen. Pas toen de schoonmaker van het cafetje aan kwam rennen verdween de neusbeer – anders had hij gegarandeerd het eten van hun borden gejat! Het was een dag vol ongelofelijke indrukken geweest en we vielen onderweg naar "huis" in Brazilië steeds in slaap in de truck. 's-Avonds kregen we bericht dat de DVD van ons wateravontuurtje afgeleverd was bij de receptie; leuk!