Waar gaan we binnenkort naar toe:

Hopelijk 2e helft 2022:
Een 34-daagse cruise richting FaroŽ Eilanden, IJsland, Groenland, Newfoundland en de Noordoostkust van Canada. De Engelse rederij waarmee we in 2018, en hun Duitse zusterbedrijf waarmee we in 2019/2020 rond de wereld gevaren zijn, is helaas in juli 2020 failliet verklaard en de schepen uit de vloot verkocht aan schroothandelaren en vernietigd. Maar de voormalige directeur heeft het immaterieel eigendom opgekocht en in de eerste helft van 2021 een nieuwe rederij (vermoedelijk in dezelfde geest als de oude) gestart, met de hoop dat de eerste cruises vanaf april 2022 kunnen gaan varen met een nieuw aangekocht, en hun voorlopig enigste, schip de "Ambiance". Deze cruise sprak ons gelijk aan en toen de prijzen in juni 2021 online kwamen, hebben we meteen geboekt! Kunnen we alvast de rederij en het schip uitproberen, of dat bevalt...

Hopelijk begin 2023:
Een 42-daagse cruise richting Cuba, het Caribbisch Gebied, Jamaica, KaapverdiŽ en de Azoren. We twijfelde over deze cruise of de IJsland cruise die we ook gaan doen aan boord de "Ambiance", dus besloten we ze allebei maar te boeken! Er zitten weer een hoop kleine eilanden tussen die we nog nooit bezocht hebben, en het is een lekkere lange cruise, dus we hopen er erg van te kunnen genieten...

Welke laatste 5 reizen zijn onlangs online gebracht:

2019/2020 Wereldcruise
2018 Wereldcruise
2018 Zuid-Afrika en Zambia
2019 Kazachstan
2017 NamibiŽ, Zambia en Malawi

... en welke reizen zitten nog in de pen:

2020 Duitsland
2021 Frankrijk + Duitsland
2021 Donau riviercruise
2022 Oostenrijk
2022 Zuid-Afrika + Botswana

Onze afgelopen 5 reizen:

juli 2022:
We zijn met Hans z'n zus naar Botswana en Zuid-Afrika geweest. Al jaren proberen we Hans z'n zus mee te krijgen naar Zuidelijk Afrika, en eigenlijk hadden we het inmiddels al een beetje opgegeven, maar opeens begon ze er eind 2021 voor het eerst echt serieus over na te denken, en van het een kwam het andere, ze gaat mee! We hebben een route gereden die Hans en ik al in onderdelen eerder gedaan hadden, maar die voor haar (die in haar leven nog maar ťťn keer gevlogen had en nog nooit buiten Europa geweest was) helemaal nieuw was... In 3 weken hebben we zo veel mogelijk highlights van Zuidelijk Afrika aangetikt: de Panorama Route, Kruger Nationaal Park, de Okavango Delta, Chobe National Park en de Victoria Falls. Wij hebben ongelofelijk geluk gehad met dieren, en Hans zijn zus heeft met recht een onvergetelijke ervaring gehad!

februari 2022:
We hebben een gegarandeerd weekje naar Nassereith in Oostenrijk geboekt. De laatste keer dat we de sneeuw zijn gaan opzoeken om te winter wandelen was al weer vijf jaar geleden, dus we besloten dat het wel weer eens kon... We hebben het lekker rustig aan gedaan, want door allerlei dingen (onder andere de hele corona pandemie) waren we door en door moe, we hadden niet altijd zin om met de bus mee te gaan, de sneeuw was oud en het ging halverwege de week dooien, maar we hebben wel een paar lekkere wandelingen, een heerlijk winters zonnetje, en een mooi dagje continue sneeuwbuien gehad en sowieso lekker genoten van de sneeuw en bergen, precies wat ons doel was.

oktober 2021:
Onze Donau-cruise in 2021 had een lange voorgeschiedenis; ik had al vroeg in het voorjaar op mijn werk vrij gevraagd voor een 6-weekse rondreis door Amerika in september/oktober. Amerika hebben we rond juli geschrapt als bestemming want die ging maar niet open, toen werd het zoeken naar een alternatief. Maar ja, corona! De reizen die we WILDE doen (Botswana, Saoedi-ArabiŽ, Oman...) konden we niet doen of waren zo enorm complex vanwege de corona-maatregelen heen en terug, en de reizen die we KONDEN doen (rondreizen naar Mexico, RoemeniŽ, zelf rijden in Canada, enz) zouden waarschijnlijk niet door kunnen gaan of waren nu niet zo heel erg spannend (zelf rijden in Duitsland, Spanje) in verhouding tot de hoeveelheid werk die nodig was om even gauw een route in elkaar te draaien. En dat terwijl we eigenlijk gewoon heel lui een mooie bijzondere reis zonder enige inspanning willen doen... Tot Hans op een zaterdagavond midden in september opeens zei "en een cruise dan?". Aha, dat was een goed idee! En binnen een uur hadden we gevonden wat we zochten; een mooie riviercruise over de Donau via Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, ServiŽ, RoemeniŽ, Bulgarije, en Slowakije - toevallig ook iets waar we het al meer over gehad hadden. Ik heb gelijk mijn baas geappt of ik nu dan eindelijk definitief vrij kon krijgen, geen enkel probleem! En omdat het niet zo heel veel duurder was en we vonden dat we onszelf wel mochten verwennen na al die reis-frustratie van de afgelopen maanden, hebben we maar gelijk een suite geboekt... Lekker luieren, het landschap aan ons voorbij zien glijden, nieuwe landjes aantikken, het was een lekker uitstapje en we hebben nu een flink stuk van de Donau gezien en een paar nieuwe landen erbij.

december 2019
Op december 2019 vertrokken we voor een nieuwe wereldcruise van 4 maanden, dit keer met de Duitse zusterrederij van de Engelse rederij waarmee we in 2018 de wereld rondgevaren zijn, en nu aan boord het veel kleinere MS Astor. Dit schip voer een bijzondere route - namelijk bijna volledig in het Zuidelijk Halfrond! We hebben nog nooit zulk slecht weer gehad als op deze reis, met in de eerste twee maanden continu stormen, hoge golven en slecht weer, verder regelmatig regen, wind en hoge golven, en eigenlijk pas de laatste drie weken van de reis voor het eerst een aantal weken achter elkaar onafgebroken mooi rustig weer. Maar het gaf de hele reis toch een bijzondere sfeer en we hebben van het slechte weer genoten. Ondanks dat de corona-crisis ons achtervolgde, haalde hij ons pas na 3 maanden in, waarna de reis officieel ten einde kwam; maar omdat we toen voor de kust van Mozambique lagen, hebben we er alsnog ruim 3 weken over gedaan om thuis te komen, dus al met al is onze reis maar 3 dagen korter geweest dan gepland. Het was bij lange na niet zo'n mooie cruise als in 2018, maar toch wel een mooie reis met als absolute hoogtepunten de Chilense Fjorden en Paaseiland - en de zware storm een week na vertrek in december was ook wel spectaculair!

april 2019
We hebben een georganiseerde rondreis door Kazachstangemaakt! We hebben per busje, 4WD auto's, trein en binnenlandse vlucht het indrukwekkende landschap en de natuurgebieden van Kazachstan verkend, maar ook moderne miljoenensteden bezocht, van alles dus! We waren onder de indruk van de eindeloze steppes, de hoge besneeuwde bergpieken en de mooie groene valleien vol schapen, koeien, geiten, paarden en kamelen. We waren weliswaar iets minder onder de indruk van de Kazachse keuken (gekookt paardenvlees en schapenvlees drijvend in het vet gaat je na een tijdje tegenstaan), maar hebben al met al een hele mooie en volle reis gehad en een goede indruk van het immense land gekregen!

... En wat is ons verdere wensenlijstje:

Tja, eigenlijk alles dus...! Maar hieronder vind je een kleine willekeurige greep uit de wensenlijst:

Harbin-festival in China
Antarctica (opnieuw, de zuidpoolcirkel en later in het seizoen)
Madagascar
Canada
Namib Woestijn
Noord Afrika (de slagvelden van de tweede wereldoorlog)
LibiŽ
Pakistan
British Columbia
Noord Soedan
Kenya/Tanzania
Kamchatka
Het hoge noorden van Canada
De Verenigde Staten
AustraliŽ (de Outback en the Northern Territory)
Centraal Afrika (Uganda, de gorilla's, de natuur)
De Witte Woestijn, Egypte
FaroŽ Eilanden
Japan Okinawa en noorden
Hawaii vulkanen en Pearl Harbour
Rwanda / Uganda (gorilla's en chimpansees)